Hverdagsopgaver for institutionen

At fodre fiskene dagligt, hvortil de små foder-bøtter bruges, som akvarie-pædagogen har målt op, med de børn/voksne der har været med på dagen. Antal foder-bøtter passer med de dage der er, indtil akvarie-pædagogen kommer igen. Indholdet af bøtten er den præcise mængde, fiskene/dyrene har behov for dagligt. Dog er der som alternativ også mulighed for at tilslutte en fodermaskine til akvariet, så man dermed undgår over- eller under-fodring. Vælger man at bruge fodermaskinen, undgår institutionen fuldstændigt at skulle bruge arbejdsmæssige ressourcer på akvariet, hvilket kan være en fordel i en travl og hektisk hverdag med mange andre gøremål.

En sjov pædagogisk rolle er at observere akvariet, kigge efter yngel, om dyrene i akvariet trives og især at lede efter de ”beboere” der ses sjældent. Disse ”beboere” kan der hænges tegninger op af ved siden af akvarierne med teksten: ”kan du finde mallen? Rejerne? Khuli-ålen?” osv (tegninger akvarie-pædagogen laver og hænger op). Megen tid kan gå med observation og at opdage hvordan de forskellige liv udarter sig i akvariet og med tiden vil man hurtigt opdage hvis der er sket noget nyt.

Se også www.ventevaerelseakvarier.dk

Afkrydsningskalender når der er brugt foderbøtter og fodermaskine